صفحه اصلی صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما

رفتار شناسی DISC

⌘ بُعد رفتاری S - ‫ثبات (Steadiness)

نگاه کلی

تاکید بر همکاری با دیگران در شرایط موجود جهت انجام کار
دسته بندی : محافظین
تخصص در : هماهنگی
استعداد ذاتی در : ایجاد آرامش
اولویتها : مردم و همکاری، حمایت کردن، حفظ ثبات
انگیزه گرفتن از : احساس ثبات و امنیت و حفظ وضعیت موجود، همکاری با دیگران، کمک به مردم، قدردانی شدن، برقراری دوستی
نیاز به : خدمات و قدردانی
ذهنیت : مهربانی و مهرورزی
اهداف : دستاوردهای شخصی، پذیرش اجتماعی، بودن در محیطی قابل کنترل و حفظ وضعیت موجود
در ظاهر : وفادار به گروه
توقع از دیگران : صادق بودن
نوع قدم برداشتن : آرام و با طمانینه
نگرش به وظیفه و کار : کار را باید خودم با دقت و به طور صحیح انجام دهم
شیوه کار و بازی : جمعی و گروهی
بهترین سمت در کار : گروه­ سازی و ایجاد تیم
ترس از : تغییرات، عدم ثبات، رنجاندن دیگران
بیزار از : درگیری
احساسات : پنهان نمودن احساسات
ارزش قائل شدن برای : وفاداری، حمایتگری و کمک به دیگران و امنیت
نقطه قوت : همدلی و همکاری
نقاط ضعف : مصمم نبودن، سازگاری بیش از حد، نداشتن صراحت، پرهیز از تغییرات، عدم ریسک پذیری

صفات کلیدی

غیرفعال
درونگرا
مردم گرا
با ثبات
پایدار
پیوستگی در رفتار
قابل پیش بینی
تودار
خوددار
آرام
ساکت
متین
بی هیجان
علاقه به زندگی و کار روتین و یکنواخت
تمایل به تعادل ، ثبات و هماهنگی
کار کردن آرام و منظم
دارای شیوه كاری یكنواخت
بیزار از عجله و استرس
بدون شتاب
کند در عمل و تصمیم گیری
صبور
شکیبا
غیر مصمم
دودل
مردد
سنجیده
متفکر
متعمق
وفادار
با صداقت
متواضع
فروتن
قانع
راضی
دوست داشتنی
دلنشین
مهربان
نجیب
محجوب
دوستانه
صمیمی
حساس
احساساتی
دلرحم
دلسوز
مهمان نواز
خوش برخورد
اجتماعی
مردم دار
لذت بردن از ارتباط با دیگران
علاقه به ارتباطات نزدیک و صمیمانه
وابسته و متکی به دیگران
آویزان به دیگران
نیاز به احساس حمایت از طرف اطرافیان
نیاز به مورد قدردانی قرار گرفتن
منفعت رسان
یاری گر
حمایتگر
علاقه به کمک به دیگران
همدلی و همدردی با دیگران
درک دیگران
علاقمند به کارهای گروهی
ایجاد یک محیط مثبت و حمایتگر برای تیم
ارزش دادن به ارتباطات مثبت با دیگران
داشتن تعداد کمی دوست ولی دوستان خیلی صمیمی
تمایل به همکاری و مشارکت با دیگران
بخشنده
دست و دلباز
قابل اعتماد
قابل اطمینان
خدمتگزار
مطیع
فرمانبردار
متخصص
تکمیل کننده کار
ترسو
نیاز به احساس امنیت
عدم ریسک پذیری
عدم علاقه به چالشها
اجتناب از تغییرات
ترس از تغییر و بی ثباتی
ترس از نبود امنیت در تغییرات
تمایل به ماندن در شرایط موجود
تمایل به بودن در محیط و شرایط کنترل شده و قابل پیش بینی
نیاز به زمان کافی برای تطبیق با شرایط جدید
احساس ناراحتی اولیه در مقابل تغییرات و سپس سازگاری و تطابق با شرایط جدید
عدم علاقه به سورپرایز و غافلگیر شدن
تمایل به صلح و امنیت
آرامش طلب
صلح جو
تلاش برای ایجاد صلح
اهل سازگاری و تفاهم
اجتناب از تعارض و کشمکش و درگیری
تلاش برای آشتی دادن دیگران و رفع اختلافات و تعارضات
تلاش برای ایجاد محیط و روابط مثبت و سازنده
سازگار
تایید کننده دیگران
موافق با دیدگاههای دیگران
تمایل به راضی نگه داشتن دیگران
پرهیز از رنجاندن دیگران
عدم بروز خشم و رنجش خود
فداکار
از خود گذشته
عدم توانایی "نه" گفتن
ترجیح نیازهای دیگران به نیازهای خود
حساس به انتقادات
داشتن همزمان دید کلی نگر و جزئی نگر
صبور و پایدار در انجام وظیفه تا رسیدن به نتیجه
قادر به انجام وظایف سخت و دشوار که نیاز به صبر و حوصله دارد
شنونده خوب
مشاور خوب
علاقه به کارهای مددکاری و مشاوره

ویژگیهای رفتاری

افراد با بُعد رفتاری S در نقش ترمز تیم ظاهر می شوند. در جایی که لازم است جلوی برداشتهای اشتباه را گرفته و مانع از اقدامات عجولانه و ناگهانی سایر اعضای تیم می شوند. البته لازم است پیش از آن روابط اجتماعی داخل تیم شکل گرفته باشد.
افرادی آرام، با ثبات و قابل پیش بینی اند و خلق و خوی ثابتی دارند. سنجیده، دوستانه، از خود گذشته، دلسوز دیگران، متواضع و فروتن هستند. قابل اتکاء، خدمت گزار، دوست داشتنی و مهربان بوده و از دیگران حمایت و دلجویی می کنند. دیگران را درک کرده و شنوندگانی خوبی هستند. معمولا روابطی نزدیک و صمیمانه با گروه کوچکی از دوستان خود دارند و تمایل دارند مورد قدردانی قرار گیرند. در مقابل افراد مورد علاقه شان بسیار بخشنده و مهربانند ولی ممکن است نسبت به آنان حس مالکیت داشته باشند و به آنان زیادی وابسته شوند. آنها به عدالت و برابری انسانها معتقدند و عاشق طبیعت و مخلوقات خداوند هستند.
این افراد تمایل دارند از طریق همکاری و مشارکت با دیگران کار خود را جلو ببرند. در کار تیمی عالی هستند، از عجله و استرس بیزارند و از تصمیم گیری اجتناب می کنند. این افراد با همدلی و سازگاری سعی در ایجاد تعادل، ثبات و هماهنگی در سازمان دارند.
نکته ای که وجود دارد این است که به دلیل اینکه افراد با بُعد S به طور طبیعی ابراز وجود نمی کنند، باید به طور مستقیم از آنان برای ایفای نقش درخواست شود. نحوه برخورد با این افراد به شدت مهم است، طوری که همیشه احساس کنند مشارکت آنان با ارزش بوده و از طرف سایر اعضای تیم پذیرفته شده اند.

استراتژی های ارتباطی

برای برقراری ارتباط با این افراد:

  • صمیمی و مهربان باشید
  • برای گرم شدن رابطه به وی زمان دهید
  • عضوی از تیم باشید
  • ایده های جدید را به آرامی مطرح نمایید
  • مودب و تایید کننده باشید
  • از پرخاشگری و درگیری اجتناب کنید
  • انتظاراتتان از او را بیان کنید
  • نتایج مختلفی را به او پیشنهاد دهید
  • از او بخواهید که نظرات خود را بیان کند

الگوها



زبان بدن

افراد S زبان بدنی کند و آرام و با متانت دارند، به حرکات تند و سریع یا صحبتهای تند و سریع علاقه ای ندارند و رفتار، حرکات و صحبت کردن آنان آرام و باطمانینه است. صمیمی به نظر می رسند و رفتارهای دوستانه ای دارند. در زمان دست دادن با شما تواضع و آرامش را در رفتار ایشان ملاحظه خواهید کرد و حتما لبخند مهربانانه ای بر لب دارند. رک و صریح نظر خود را بیان نمی کنند. مردم محورند و تمرکزشان بر روی ارتباطات انسانی بوده و به ارتباطات اهمیت زیادی می دهند.

نیاز به صرف انرژی بیشتر

فرد S باید انرژی بیشتری مصرف کند برای:

  • تطبیق سریع با تغییرات و انتظارات
  • انجام همزمان چند کار
  • ارتقاء دادن خود
  • رویارویی و مواجه شدن با دیگران

ویژگیهای افراد با S پایین

  • ناآرام
  • بیقرار
  • بی صبر و تحمل
  • مشتاق
  • پر شور و شوق
  • تصمیم گیرنده بدون فکر قبلی
  • تنوع طلب
  • علاقمند به تغییر

بازاریاب S

بازاریاب S برنامه های فروش خود را تنظیم کرده، تمامی جزئیات را پیاده می کند و سپس همواره همین روش را ادامه می دهد. او گنجایش کمی برای تغییرات بر اساس بازخورد مشتریانش دارد و ممکن است روش تبلیغاتی وی کهنه و از مد افتاده شود. هر چند ثبات در تبلیغات خوب است، ولی بازاریاب S باید بداند آنچه امروز برای محصولات و خدمات او به خوبی جواب می دهد، ممکن است در آینده کارایی نداشته باشد.

مشتری S

مشتری S رفتاری دوستانه و آرام دارد. خونگرم و در عین حال محتاط و متفکر است. صبور بوده و عجله ای برای خرید ندارد. نیاز به کمک در تصمیم گیری دارد. احتمالا فروشگاه شما چندمین فروشگاه مورد بازدید اوست و احتمالا قبل از ورود به فروشگاه شما، اطلاعاتی در خصوص محصول و خدمات شما کسب نموده است. علاقه مند به جزئیات بوده و تا اطمینان به کالا و خدمات شما نداشته باشد، خرید نخواهد کرد. او به ارتباطات، صداقت و قابل اطمینان بودن اهمیت زیادی می دهد.
مشتری S به دنبال محصولات جدید نیست. او با حفظ وضعیت موجود خوشحال است و روال فعلی خود را ادامه می دهد. اگر محصول یا سرویسی دارید که باعث عملکرد موثرتر یا تغییرات اساسی در کسب و کار وی می شود، باید بارها تلاش کنید تا بتوانید وی را راضی به خرید نمایید.
مشتری S برای تصمیم گیری در مورد خرید به زمان نیاز دارد و اصرار به تصمیم گیری سریع، باعث ناراحتی وی می گردد. اگر از فروشگاه شما بدون خرید خارج شد، نگران نباشید. اگر ضمانتهای لازم را به وی داده باشید، بازخواهد گشت. حسن فروش به مشتری S این است که اگر یک بار از شما خرید کند، جزو مشتریان دائمی شما خواهد شد و به این زودی به سراغ فروشنده دیگری نخواهد رفت.

در زمان فروش و ارتباط با مشتری S این کارها را انجام دهید:
  • اجتماعی و خونگرم باشید. رفتار خشک و جدی نداشته باشید.
  • از صحبت کردن رک و بی پرده یا با صدای بیش از حد بلند پرهیز نمایید.
  • از رفتارهای تند و سریع، هیجان زیاد و حرکات زیاد دست و زبان بدن خودداری کنید.
  • اعتماد او را به خود جلب نمایید.
  • احساسات وی را دست کم نگیرید.
  • محیط و فضایی امن و مطمئن برای او مهیا نماید.
  • به سئوالات زیاد و جزئی وی پاسخ دهید.
  • در مورد استاندارد بودن محصول و خدمات خود توضیح دهید.
  • از حمایت و گارانتی محصول و خدمات، او را مطمئن نمایید.
  • به او اجازه دهید در تنهایی فکر کند. او را برای تصمیم گیری تحت فشار قرار ندهید و هیچ عجله ای برای خرید وی نداشته باشید.
  • در صحبتهای خود از کلمات: من شما را حمایت می کنم، تضمین، دوستار محیط زیست، من احساس می کنم، در مورد آن فکر کنید، به من کمک نمایید، استفاده کنید.
  • اگر تغییراتی در فرایند فروش خود داده اید، به وی خبر داده و او را از قبل از این تغییرات آگاه نمایید.

منابع
آزمون DISC