صفحه اصلی صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما

رفتار شناسی DISC

⌘ بُعد رفتاری C - ‫وظیفه شناسی (Conscientiousness)

نگاه کلی

تاکید بر انجام مسئولانه کار در شرایط موجود برای رعایت دقت و کیفیت
دسته بندی : کمال گرایان
تخصص در : اطلاعات
استعداد ذاتی در : تحلیلهای منطقی
اولویتها : وظایف، حقایق، درستی و دقت، حفظ استانداردها
انگیزه گرفتن از : کسب دانش و تخصص، کار با کیفیت، برقراری نظم و قانون، استفاده از استانداردها و روشهای درست
نیاز به : دقت و کیفیت و صحت
ذهنیت : کیفیت
اهداف : دستاوردهای منحصر بفرد و قابل پیش بینی، بی نقص بودن، رشد شخصی
در ظاهر : جزئی نگر
توقع از دیگران : بدون اشتباه بودن
نوع قدم برداشتن : آرام و محتاط
نگرش به وظیفه و کار : باید از روشهای سنتی و همیشگی استفاده کرد و از دیگران کمک گرفت
شیوه کار و بازی : جدی و دقیق
بهترین سمت در کار : سازماندهی
ترس از : انتقاد، اشتباه کردن
بیزار از : بی­ دقتی
احساسات : ترس و نگرانی
ارزش قائل شدن برای : کیفیت و دقت
نقطه قوت : برنامه ­ریزی دقیق
نقاط ضعف : یکسونگری، انتقاد بیش از حد، زیاده از حد تحلیل کردن، گرفتار در جزئیات، انزواطلبی

صفات کلیدی

غیرفعال
درونگرا
وظیفه گرا
با وجدان
وظیفه شناس
مسئولیت پذیر
دقیق
با دقت
جزئی نگر
علاقه به جزئیات
اهل موشکافی
تاکید بر دقت و کیفیت
ارزش دادن به تخصص و شایستگی
با کفایت
متخصص
تکنیکی
متبحر
با مهارت
متفکر
منطقی
تحلیل گر
تحقیق کننده
حسابگر
علاقه به تجزیه و تحلیل و کارهای فکری
اهل علم و دانش
برنامه ریز
با سیاست
محافظه کار
هدفمند
سازمان یافته
منظم
تمیز
خشک و رسمی
مرتب و اتو کشیده
دارای تمرکز بالا
وقت شناس
خوش قول
قابل اطمینان
قابل اعتماد
هوشیار
مستقل
خودکفا
تودار
خوددار
جدی
بی احساس
سرد مزاج
بی شور و اشتیاق
عدم ابراز احساسات درونی
منزوی
کناره گیر
غیر اجتماعی
علاقه به داشتن حریم خصوصی
کم حرف
ساکت
آرام
متین
متواضع
فروتن
اخلاقی
مودب
مبادی آداب
محتاط
مواظب
اجتناب از درگیری و تعارض
صلح طلب
سرسخت
سخت کوش
سخت گیر
کله شق
بی گذشت
کمال گرا
وسواسی
بدبین
مشکوک
خسته کننده
کسالت آور
خسته نشدن از کار روتین و یکنواخت
پایدار
صبور در کار
انعطاف ناپذیر
محتاط و کند در تصمیم گیری
منتقد از خود و دیگران
بیزار از اشتباه
ترس از اشتباه کردن و مورد انتقاد قرار گرفتن
انجام تحقیق و بررسی قبل از تصمیم گیری
علاقه به نظریات چالش برانگیز
علاقه به بحثهای منطقی
دارای مهارت حل مساله
توانایی کار کردن با سیستمهای پیچیده
تمرکز بر حقایق و واقعیتها
حقیقت جو
واقع بین
پرسشگر
دارای استانداردهای بالا
حفظ اصول و استانداردها
رعایت قوانین و مقررات
مطیع قانون
پیرو سنت و اصول
سنتی
نیاز به احساس اطمینان و قطعیت
تمایل به مشخص بودن انتظارات از آنان و وظایفشان
نیاز به اطمینان از جایگاه خود
تمایل به استفاده از روشهایی که موفقیت آمیز بودن آنها به اثبات رسیده است
عدم علاقه به ریسک
عدم علاقه به تغییرات ناگهانی و برنامه ریزی نشده
تمام کننده کار
عدم اقدام به عمل تا زمان اطمینان از نتیجه

ویژگیهای رفتاری

افراد با بُعد رفتاری C تمایل زیادی به ایده پردازی، تولید محتوا و گزارش دارند و افرادی بسیار خلاقند. دقیق، جزئی نگر و با وجدان و وظیفه شناسند. دارای تفکر منظم و منطقی بوده و به دنبال دقت، صحت و کیفیت هستند. معمولا جدی اند و به نظم و ترتیب و ساختار علاقه مندند. توانایی تمرکز بر جزئیات را دارند، از جزئیات لذت می برند و چیزهایی را می بینند که سایرین قادر به مشاهده آن نیستند و به همین دلیل در حل مشکلات عالی اند.
این افراد برای اقدام به عمل نیاز به جزئیات زیادی دارند، در تصمیم گیری محتاطند و با دقت و بررسی همه جانبه تصمیم گیری می کنند. استانداردهایی بالایی برای خود و دیگران در نظر می گیرند و در صورتی که دیگران این استانداردها را رعایت نکنند از آنان انتقاد می کنند. معمولا نیمه خالی لیوان را می بینند، به این دلیل که می خواهند همه چیز در حد کمال باشد.
این افراد اغلب دارای مهارتهای تخصصی و دانش فنی مناسب پروژه می باشند. صنعت IT توسط افراد با C بالا تسخیر شده است که شامل دانشمندان کامپیوتر یا مهندسین نرم افزار است. کد نویسی، تست، طراحی و تحلیل نیازمندیها همگی نیاز به مهارتهای تحلیلگری و توجه زیاد به جزئیات دارد. معمولا برنامه ها و پیشنهاداتی که این افراد بیان می کنند نیاز به اجرا و نظارت اعضای قاطع تر تیم (افراد با بُعد D یا بُعد I) دارد.

استراتژی های ارتباطی

برای برقراری ارتباط با این افراد:

  • جدی باشید
  • احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید
  • آماده باشید
  • منظم باشید
  • بر روی حقایق و واقعیتها تمرکز کنید
  • جزئیات را ارائه دهید
  • صبور، مصر و با سیاست باشید
  • مزایا و معایب موضوع را بیان نمایید
  • مدارک معتبر ارائه کنید
  • زمانی را به سوالات اختصاص دهید
  • سوال بپرسید
  • گزینه های خود را برای تصمیم گیری ها ارائه نمایید

الگوها



زبان بدن

افراد C زبان بدنی خشک و رسمی دارند و حرکات بدنشان زیاد نیست. لباسهای آنان مرتب و اتو کشیده است. نظم در رفتار و صحبتهای ایشان مشهود است، کمتر می خندند و شاید لبخندی بر لب داشته باشند، خیلی جدی و کمی هم مشکوک و مردد به نظر می رسند. وظیفه محور بوده و صحبت هایشان بیشتر در مورد کار و وظیفه است.

نیاز به صرف انرژی بیشتر

فرد C باید انرژی بیشتری مصرف کند برای:

  • بی خیال بودن و واگذاری وظایف
  • سازش برای منفعت تیم
  • شرکت در رویدادهای اجتماعی و جشنها
  • تصمیم گیری سریع

ویژگیهای افراد با C پایین

  • خودرای
  • خود مختار
  • عدم رعایت قوانین و مقررات
  • آزاد
  • بی قید و بند
  • سرکش
  • اجتناب از جزئیات
  • بی دقت
  • بی احتیاط

بازاریاب C

بازاریاب C معمولا در نقطه مقابل بازاریاب D قرار دارد. او تمامی جزئیات محصول را دارد. توضیحات وی طولانی و مملو از اطلاعات واقعی است که باعث می شود مشتری برای خرید محصول یا خدمات، نیاز به تحقیق و بررسی پیدا کند. ابزارهای زیادی دارد و تصور می کند بازدید کنندگان برای خرید به کنکاش و تفحص می پردازند. بازاریاب C باید بیشتر به بیان موضوعاتی بپردازد که به تصمیم گیری برای خرید مربوط می شوند و پس از آن اگر نیاز بود اطلاعات اضافی را در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد.

مشتری C

مشتری C رفتاری مودبانه و خیلی رسمی دارد. چهره ای خشک و جدی داشته و تمایلی به خنده و احوالپرسی با شما ندارد. محتاط و متفکر بوده، زیاد سوال می پرسد و بدبین و مشکوک است.
تصمیم گیری خرید او کند است. برای تصمیم به خرید نیاز به بررسی زیادی دارد. وی می خواهد از تمامی ویژگیهای محصول یا خدمات مانند قیمت و چگونگی استفاده اطلاع داشته باشد. بسیار جزئی نگر بوده و قبل از خرید زمان زیادی را به تحقیق اختصاص می دهد. وقتی می خواهد برای اولین بار خرید کند، اطلاعات کاملی از محصول یا خدمات شما را بدست آورده و سپس در مورد جزئیات آن از شما سئوال می پرسد. انتظار داشته باشید تا اندازه ای مشکوک باشد.
نسبت به قیمت حساس بوده و سعی دارد بهترین گزینه را با کمترین هزینه تهیه نماید. علاقه ای به خرید سریع و از روی احساسات ندارد و کاملا منطقی خرید خواهد کرد. به شایستگی، کیفیت و قابل اطمینان بودن اهمیت زیادی می دهد.
مشتری C قبل از اقدام به خرید نیاز به چندین بار تماس و مراجعه دارد تا مطمئن شود که همه فرایند را به خوبی درک کرده است.

در زمان فروش و ارتباط با مشتری C این کارها را انجام دهید:
  • خیلی مراقب رفتار خود باشید. مانند او مودب و ساکت باشید.
  • زبان بدن خود را کنترل نموده و از حرکتهای تند و سریع بپرهیزید.
  • زیاد خودمانی نشوید و کاری به خانواده و مسائل شخصی او نداشته باشید.
  • تا از شما سئوال نکرده صحبت نکنید.
  • به او اطلاعات دقیق و شفاف بدهید و از ارائه اطلاعات غیر واقعی بپرهیزید.
  • اطلاعات فنی و ریز محصول و خدمات خود را با اعداد و ارقام و گراف توضیح دهید.
  • کاتالوگهای فنی با جزئیات زیاد تهیه نموده و در اختیار مشتری C قرار دهید.
  • فرایند فروش و جریان کار را به او توضیح دهید.
  • از کلی گویی و صحبتهای غیر منطقی و احساسی پرهیز کنید.
  • عجله ای برای خرید کردن وی نداشته باشید.
  • صحبت او را قطع نکنید.
  • صبور باشید و از به چالش کشیدن دانش فنی تان توسط وی ناراحت نشوید.
  • اگر اشتباه می کند، با ارائه دلیل و مدرک و مستندات با وی صحبت کنید.
  • برای ایجاد اطمینان، سابقه و پیشینه خود را به وی نشان داده و در مورد گواهینامه ها، جوایز و موفقیت هایتان مدرک به او ارائه دهید.
  • در صحبتهای خود از کلمات: حقیقت اینست، کیفیت، تجزیه و تحلیل، آمار، واقعیت، استفاده نمایید.
  • مشتری C می خواهد چرایی هر کاری را بداند، پس چرایی پیشنهاد خرید محصول و خدمات خود را به وی بگویید.

منابع
آزمون DISC